De vulkaan Kilauea op Hawaii is donderdagavond met veel geweld uitgebarsten. As en stenen werden tot meer dan negen kilometer de lucht in geslingerd, en dat kan mogelijk gevaren met zich meebrengen voor de luchtvaart.
KLM weet daar alles van. In december 1989 barstte de Mount Redoubt in de Amerikaanse staat Alaska uit. De luchtvaart was gewaarschuwd, maar piloten waren vrij om hun eigen route te bepalen en konden dus ook door de aswolk heen vliegen.
Dat is precies wat de Boeing 747 van KLM deed. Het vliegtuig was onderweg naar de Japanse stad Narita en vloog dwars door de as van de vulkaanuitbarsting. Daardoor vielen alle vier de motoren van het toestel uit en liep het vliegtuig 80 miljoen dollar aan schade op.
‘We have flame out all engines’
Hieronder vind je het transcript van de communicatie tussen de luchtverkeersleiding van het gebied en de piloten van KLM:
Pilot: KLM 867 heavy is reaching level 250 heading 140
Anchorage Center: Okay, Do you have good sight on the ash plume at this time?
Pilot: Yea, it's just cloudy it could be ashes. It's just a little browner than the normal cloud.
Pilot: We have to go left now: it's smoky in the cockpit at the moment, sir.
Anchorage Center: KLM 867 heavy, roger, left at your discretion.
Pilot: Climbing to level 390, we're in a black cloud, heading 130.
Pilot: KLM 867 we have flame out all engines and we are descending now!
Anchorage Center: KLM 867 heavy, Anchorage?
Pilot: KLM 867 heavy, we are descending now: we are in a fall!
Pilot: KLM 867, we need all the assistance you have, sir. Give us radar vectors please!
Het vliegtuig daalde tijdens het incident van 25.000 voet naar 12.000 voet, meer dan 4 kilometer dus. Tijdens die daling deden de piloten meerdere pogingen om de motoren weer te starten, maar dat lukte pas vrij laat.
Dat zou kunnen komen doordat er gesmolten as in de motoren zat, dat na een poosje begon te stollen en weer van de motoren afbrak, waardoor ze het weer deden. Dat gebeurde in ieder geval tijdens een British Airways-vlucht in 1982.
Vogels en schildpadden
Hoe dan ook, het lukte de piloten om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Geen van de 245 inzittenden raakte gewond, maar acht vogels en drie schildpadden die in het laadruim werden vervoerd, overleefden het incident niet.
Het vliegtuig is na de vlucht gerepareerd en KLM heeft de Boeing tot afgelopen maart gebruikt. Gelukkig hebben de luchtvaartmaatschappijen na het incident hun lesje geleerd – het is gevaarlijk om door een aswolk heen te vliegen en ze doen er dan ook alles aan om dat te voorkomen.